Hoe maak ik een persbericht – dat wél de krant haalt!

Er is nieuws! En dat mag best in de krant. Want uw bedrijf heeft een nieuw product, uw stichting houdt binnenkort een sportieve actie om geld in te zamelen of Secretaris Generaal van de VN Ban Ki-Moon bezoekt binnenkort uw school. Er moet een persbericht komen! Dat moet natuurlijk wél de krant halen. Daarom deze week: hoe maak ik een persbericht – dat wél de krant haalt!

You’re not alone

Slecht nieuws: de meeste persberichten belanden redelijk snel in digitale prullenmand.  Er komen iedere dag zoveel persberichten binnen bij regionale en nationale kranten, dat soms niet eens de eerste alinea helemaal wordt gelezen. ‘Delete’ voor een ongenadig einde van uren werk. Maar dat kan anders! Want u gaat het persbericht schrijven dat wél gelezen wordt en in de krant komt. Met de tips uit dit blogbericht.

Wél of niet in de krant…

Het persbericht dat wél de krant haalt, is dat niet een te grote belofte? Want natuurlijk hangt dat ook af van toevalligheden. Of de krant al vol is met eigen nieuws bijvoorbeeld. Maar eigenlijk is er maar één heet hangijzer. Dat is het onderwerp van uw persbericht. Als dat interessant, newsy en pakkend is, dan is de kans groot dat het geplaatst word.

Drie soorten

Er zijn grofweg drie soorten persberichten. Die ziet u al hierboven in mijn lead (de eerste, vetgedrukte alinea). Het bedrijf dat in haar persbericht een nieuw product aankondigt, is bezig met promotie. De stichting dat een actie organiseert doet een aankondiging en de school die binnenkort Ban Ki-Moon ontvangt heeft groot nieuws.

Kans van slagen

Doet u aan promotie, vergeet het dan maar. Een klein lokaal sufferdje kan uw bericht misschien gebruiken om ruimte te vullen, maar naar regionale en nationale kranten kunt u beter gewoon een advertentie sturen. Een aankondiging heeft kans van slagen, zeker als de activiteit relevant is voor de buurt of het een bijzonder evenement betreft. Bij een persbericht met nieuws hangt het vooral af van… het nieuws. Groot nieuws hoeft niet perse goed geschreven te zijn, dat haalt het wel. Voor alle andere persberichten geldt dat de redactie eerder serieus kijkt naar een goed geschreven persbericht.

Fotootje

Een goed persbericht schrijf je eigenlijk hetzelfde als een nieuwsbericht. Op zo’n manier dat de redactie het zo kan overnemen. In een ander gunstig geval belt de redactie om er zelf een verhaal van te maken. Ook prima. Een foto erbij? Vooral doen! Het trekt de aandacht en zet uw verhaal visueel neer. Zorg dat het een foto is die (een deel) van het verhaal samenvat. En dat deze scherp is en van goede kwaliteit natuurlijk. Een goed geschreven bericht met een goede foto, over een serieus interessant onderwerp. Dat valt op!

Nieuwsbericht

Maar hoe schrijf je eigenlijk een goed nieuwsbericht? Dat leest u in mijn volgende blog, over het schrijfproces van het persbericht. Heeft u op korte termijn al een persbericht nodig? Neem dan gerust contact op!

Geplaatst in Creatief Schrijven, Tekst, Tips | Een reactie plaatsen

Haal meer uit een gesprek: interview tips – het schrijfproces

Stel, je hebt een gesprek met een project medewerker, of je doet interviews tijdens een werkbezoek. Er moet een ‘leuk stukje’ over komen op de website. Dat klinkt eenvoudig, maar voor veel mensen is het een worsteling.  Met de tips uit de vorige blogberichten is het interview vast al gelukt! Deze keer tips voor het schrijven van dat ‘leuke stukje’.

Gouden tip

Interview voorbij? Niet tevreden gaan uitrusten op een terras! Tenzij met uw notebook op tafel, want de gouden tip is: werk het verhaal meteen uit. Ook de antwoorden die u niet helemaal, of helemaal niet, heeft opgeschreven, zitten nog vers in uw geheugen. De context, gezichtsuitdrukkingen, nu heeft u het nog scherp, na drie andere klussen of een uurtje winkelen echt niet meer. Rustig achterover leunen na het interview is wél een goed idee, als u ondertussen het interview en het aankomende artikel door uw hoofd laat gaan. Reflectie over de kern en de opbouw van het verhaal kan overigens uitstekend op een terras.

Eerste zinnen

Die eerste zinnen, die moeten goed zijn. Zeker op een website, waar mensen snel wegklikken. Begin met een leuke quote, een verrassende zin of het meest opmerkelijke uit het interview. Of met knallend nieuws. “Ik vecht door voor onze rechten, al beland ik voor de derde keer in  de gevangenis.” Dat is een pakkende start voor een interview met een Birmese vakbondsleider. Ook “Ons centrale overleg orgaan is de picknicktafel.” trekt de aandacht, bij een zakelijk interview met een directeur van een klein, groeiend bedrijf.

Hut bouwen

Nog recentelijk een hut gebouwd? De overeenkomsten met het schrijven van een ‘leuk stukje’ zijn talrijk. Zonder een fatsoenlijke opbouw stort de hut op de helft van het bouwen onvermijdelijk in. Dat is zonde! Je bedacht een type hut, daar heb je hout bij gesprokkeld en nu ga je hem opbouwen. Ook een leuke hut moet stabiel zijn, anders heb je er niet veel aan. Als de basis er ligt, kan je de hut gaan uitbreiden met leuke details.

Opbouw

Zelf schrijf ik altijd eerst het pakkende begin, met de opbouw van de rest in mijn hoofd. Het bepaalt de sfeer die je wilt oproepen. Vervolgens is het handig om eerst de tussenkopjes van de alinea’s te maken. Ook weer passend bij de opbouw van je verhaal natuurlijk. Die tussenkopjes kan je later aanpassen, maar zo is het frame van het artikel duidelijk. Dat kan enorm helpen in het maken van keuzes.

Quotes

Vergeet de quotes niet! Deze stukjes tekst geven weer wat de geïnterviewde woordelijk heeft gezegd. En maken het artikel meteen prettig leesbaar. Bovendien, het is een interview. Je kan er ook voor kiezen om het gehele interview in citaatvorm te schrijven, ofwel full-quote. Deze interviews zijn vaak makkelijk leesbaar. Het moet zich er wel voor lenen. Als u veel informatie kwijt wilt/ moet, dan is een meng vorm vaak praktischer. Dan voegen quotes veel toe; persoonlijke sfeer, betrouwbaarheid en leesbaarheid.

Vraag-antwoord

Een tussenvorm is een vraag-antwoord verhaal. Hierbij schrijft u de vraag en volgt het citaat van de geïnterviewde. Omdat de vragen letterlijk zichtbaar zijn, heeft de interviewer een prominente rol in het artikel. Het is in deze vorm lastiger om overige informatie toe te voegen, zoals de sfeer of andere zaken.

Lekker belangrijk

Tijdens het interview zat het belangrijkste ergens in het midden. In uw leuke stukje kunt u deze informatie beter direct presenteren. Dat maakt uw artikel aantrekkelijker om te lezen. Bovendien heeft u niet in de hand wanneer uw lezer of webbezoeker weg klikt of iets anders gaat doen. Hou de lezer dus zo lang mogelijk geïnteresseerd!

Kill your darlings

Geen lange alinea’s, hou ze kort. Gewoon een regel of 5, dan is de lezer wel toe aan het volgende. Met leuke tussenkopjes blijft het visueel ook overzichtelijk. Dat betekent wel dat u keuzes moet maken waarschijnlijk. Kill your darlings, niet alles kan in uw artikel. Anders is het al snel niet meer echt een leuk stukje.

Netjes

Het hoeft niet altijd, maar het is wel netjes. Laat even weten aan de geïnterviewde wanneer het artikel gepubliceerd wordt en/of stuur een kopie of de weblink. Dat vindt iedereen fijn!

Contact

Met de vorige interview tips en deze schrijftips komt het vast goed! Heeft u toch een ervaren interviewer/ schrijver nodig, of een schrijfcoach om snel online te helpen bij het uitwerken? Neem dan gerust contact op, dan gaan we direct aan de slag!

Geplaatst in Creatief Schrijven, Tekst, Tips | Getagged | Een reactie plaatsen

Haal meer uit een gesprek: interview tips – praten maar!

Stel, je hebt een gesprek met een project medewerker, of je doet interviews tijdens een werkbezoek. Er moet een ‘leuk stukje’ over komen op de website. Dat klinkt eenvoudig, maar voor veel mensen is het een worsteling.  Want hoe maak je van een gesprek een mooi interview? Dat gaat verder dan het standaard ‘geen gesloten vragen stellen’. En dat past niet in één alinea, daarom gaat deze hele blog over het gesprek zelf. Volgende week leest u het vervolg; het schrijven van het artikel. Het vorige bericht ging over de voorbereiding.

En nu, praten maar!

Een interview bestaat uit vragen stellen, dat is helder.  Het doel van het interview is echter niet vragen stellen, maar informatie verzamelen. Om precies te zijn, álle informatie die u nodig heeft om een goed, volledig, ‘rond’ artikel te schrijven.

Sterke start

Iemand zal bereid zijn om meer te vertellen wanneer de sfeer van het gesprek goed is. Als interviewer heeft u daar meer invloed op dan u denkt. Oprechte interesse, een respectvolle houding. Dat begint bij op tijd komen, natuurlijk. Als u zelfs nog iets eerder komt, kunt u de sfeer van de locatie vast in u opnemen. Een plek gerelateerd aan het doel van het gesprek werkt daarbij het beste. De werkplek, wanneer het over werk gaat, of aan zee als het interview over kite-surfen gaat. Waarom alvast de sfeer opsnuiven? Is dat niet overdreven? Nee hoor! Want het voegt vaak informatie toe, die heel bruikbaar is direct bij aanvang van het interview. “Drukke dag op kantoor/ de fabriek/ aan zee, is dat altijd zo of spelen er nu speciale dingen?” Meteen een sterke start.

Goede sfeer

Een lekkere start, dat is fijn! Nu die goede sfeer vasthouden. Niet omdat dat zo gezellig is, maar voor een doeltreffend en effectief interview. Uw gesprekspartner zal u veel meer vertellen wanneer hij/zij zich op zijn gemak voelt en er een sfeer is die uitnodigt tot vertellen. Dat heeft u als interviewer in de hand. Natuurlijk, het moet klikken. Maar daar kunt u zelf veel aan doen.

Luisteren

Interviewen lijkt vooral een kwestie van vragen stellen. Luisteren is echter minstens zo belangrijk. Inhoudelijk goed luisteren leidt tot betere vragen. Bovendien geeft het de geïnterviewde het gevoel gehoord te worden. Ook niet onbelangrijk. Soms kan wat langer luisteren en even wachten met een vraag stellen, de geïnterviewde juist stimuleren om even door te praten. En luisteren betekent dan natuurlijk ook wel echt luisteren. Een stilte laten vallen en ondertussen uw vragenlijstje doorbladeren, dat werkt niet echt. Oprechte interesse blijkt uit uw hele houding.

Vragen stellen

En dan nu… goede vragen stellen! Het doel is een gesprek waarin u alle informatie verzamelt die u nodig heeft. Welke informatie u nodig heeft voor uw artikel of voor uw ‘leuke stukje voor op de website’, dat bepaalt u vóór het interview plaatsvindt. Zo kunt u van te voren uw vragen opstellen en in de juiste volgorde zetten. Dan heeft u de regie over het interview. U kunt daar bewust van afwijken, als dat tot een beter resultaat leidt.

Opbouw

Zoals vaker in een gesprek ligt het belangrijkste, meest spannende of meest ingewikkelde ergens in het midden. Tenzij het voor de hand ligt om het eerst daar over te hebben. Een sporter vraag je eerst naar de gouden medaille die hij zojuist heeft gewonnen! Anders begin je met algemene vragen en werk je naar de hot topics toe. Als je die informatie hebt verkregen, rond je het gesprek weer met meer algemene vragen af.  Zijn er verschillende belangrijke onderwerpen, dan zet je die van te voren in een logische volgorde.

Balans

Wat zijn nu goede vragen? Goede vragen bestaan vooral uit een goede balans.  Niet alleen uit zeer deskundige vragen. Hele slimme en deskundige vragen, waarbij de interviewer de geïnterviewde graag overtreft, leidt tot een heel abstract gesprek. Super kritische vragen? Een defensief of gesloten gesprek. Alleen maar medeleven? Een oppervlakkig gesprek, waarin het hoe of waarom mogelijk ontbreekt.  Een goede balans dus.

Doorvragen

Goede vragen is een goed begin, maar niet het hele werk! Het is fijn als u alle vragen hebt gesteld en er ook zinvolle antwoorden op hebt gekregen. Dan gaat u tevreden naar huis. Achter uw notebook merkt u echter dat er toch informatie ontbreekt. In een ‘normaal gesprek’ vraag je vaak door; ‘tjee, maar hoe kwam dat dan?’ In een interview, met iemand die u niet (goed) kent, lijkt dat ineens ingewikkeld of onbeleefd. Tóch doen! Heel belangrijk! Neem u voor om tijdens het interview ook echt de interviewer uit te hangen. Want met doorvragen krijgt u echt een interessanter gesprek. Dat is niet onbeleefd, het geeft de geïnterviewde waarschijnlijk vooral de indruk dat u professioneel bezig bent. En u krijgt een beter artikel.

Samenvatten

Iedere interviewer heeft het wel eens, er is iets niet duidelijk of het gesprek loopt even wat minder soepel.  Als u het antwoord even kort samenvat, is alles weer duidelijk. ‘Dus als ik het goed begrijp …’ Dan hoort u al snel of u het inderdaad goed begrijpt. Het wil ook het gesprek weleens weer op gang brengen, maar dan moet u het niet te vaak doen. Af en toe een samenvatting geven, maakt de geïnterviewde bewust van zijn/ haar antwoorden. Dat nodigt vaak uit tot meer informatie. Maar een samenvatting na ieder antwoord zou wel eens irritatie kunnen oproepen. Dat zou ik niet doen.

Suggestief, objectief, open en gesloten

Open en gesloten vragen, dat kent iedereen wel. Een gesloten vraag nodigt uit tot ‘ja’  of ‘nee’, en dat is meestal niet zo zinvol. Objectieve, open vragen zijn een mooi streven. Daarin vraagt u op een neutrale manier om lange, uitgebreide antwoorden. Met suggestieve vragen geeft u uw mening eigenlijk al, of stuurt u de geïnterviewde een richting op. ‘Deed u dat om meer stakingen te voorkomen?’ is een heel andere vraag als: ‘Wat was de reden van uw handelen?’

En tot slot

Als het interview zijn einde nadert, loopt u nog even snel uw vragenlijstje langs. Niets is zo vervelend als thuis ontdekken dat u iets vergeten bent. Neem daar gewoon even de tijd voor, de geïnterviewde vindt dat prima. Vraag ook meteen even concreet na of u nog contact mag opnemen bij onduidelijkheden.

Potje schaken

Een interview moet voor de geïnterviewde voelen als een gewoon gesprek, maar is echt iets heel anders. Het is een potje schaken. U denkt 6 stappen voor uit en gaat richting uw doel. Betrokkenheid, enthousiasme, luisteren en goede vragen stellen, leiden allemaal tot het doel: een goed interview voor uw artikel.

Volgende week meer over het verwerken van het interview, het schrijven. Bent u op zoek naar een ervaren interviewer, of naar een schrijfcoach voor het uitwerken van uw materiaal, neem dan gerust contact op. We kunnen meteen aan de slag!

Geplaatst in Creatief Schrijven, Tekst, Tips | Getagged | Een reactie plaatsen

Haal meer uit een gesprek: interview tips – de voorbereiding!

Stel, je hebt een gesprek met een project medewerker, of je doet interviews tijdens een werkbezoek. Er moet een ‘leuk stukje’ over komen op de website. Dat klinkt eenvoudig, maar voor veel mensen is het een worsteling.  Want hoe maak je van een gesprek een mooi interview? De komende weken lees je hier handige interview tips!

Een interview, leuk!

Goed nieuws; interviews doen is bijna het leukste wat er is! De uitdaging om méér uit je gesprekspartner te halen, naar mooie voorbeelden te vissen en dat scherp te verwoorden, dan heb je inderdaad al snel een mooi stukje op je website. Dus heb je binnenkort een interview of een gesprek? Dan heb je nu een leuke uitdaging!

Wat wil ik bereiken?

Eigenlijk is het best eenvoudig. De belangrijkste tip is namelijk: wees voorbereid! Als je de gespreksonderwerpen en het doel van je verslag of artikel helder hebt vóór het gesprek, dan ben je al een heel eind. Zo voorkom je dat je niet goed doorvraagt, onderwerpen laat liggen of dingen onduidelijk blijven. Dus begin met nadenken over het interview vóór het gesprek! Teken het artikel al van te voren uit.

Wat is dit voor gesprek?

Er zijn diverse soorten interviews, met elk hun eigen doel en stijl. Maak voor jezelf helder wat voort soort interview je gaat houden. Gaat het om nieuws? Wil je inzicht geven in de laatste ontwikkelingen van het project? Is het een sfeerverslag op basis van persoonlijke verhalen? Of geeft iemand zijn persoonlijke visie? Als de stijl van je artikel past bij het doel van het interview, dan leest het direct veel makkelijker.

Stijlen en doelen

Breng je het laatste nieuws in jouw interview? Dan schrijf je een nieuwsinterview waarin dat nieuws een prominent bovenaan staat. In de kop een zinvolle quote, in de inleiding volgt het nieuws. Dat werk je verder uit in het interview. Gaat het om een achtergrond interview, dan laat je de geïnterviewde de situatie analyseren. Zijn/ haar persoonlijke rol is daarin vaak een belangrijke factor.  Zet jouw interview iemand neer, bijvoorbeeld in het bedrijfsmagazine? Dan maak je een portretterend interview, met veel ruimte voor het leven, denken en werken van die persoon. Het doel van het interview geeft direct richting aan de stijl, de vragen, onderwerpen en de eventuele foto’s.

Met wie ga ik praten?

Je bent op werkbezoek en je wilt een artikel met een interview schrijven. Vaak ligt het voor de hand met wie je gaat praten. De persoon die nu eenmaal beschikbaar is, de leidinggevende, noem maar op. Toch is het goed om even een stap terug te doen. Het gaat immers om het artikel. Is deze persoon inderdaad het meest geschikt voor het verhaal wat je wilt schrijven? Zal deze persoon de juist dingen belichten? Het interview valt of staat ermee, eigenlijk.

Scherp!

Een goede voorbereiding helpt. Draait het verhaal om de geïnterviewde, zorg dan dat je goed op de hoogte bent van deze persoon. Gaat het om de laatste ontwikkelingen, zoek daar dan informatie over. Met deze informatie op zak, zijn je vragen scherper en kan je beter doorvragen. Het maakt het interview ook meteen een stuk meer ontspannen, omdat je het overzicht makkelijker houdt.

Gezellig, in het café

Tijdens het maken van een afspraak voor een interview wordt de locatie vaak vluchtig gekozen. Op kantoor, in de kantine of zelfs in het café. Dat klinkt heel gezellig, maar dat laatste is niet altijd de beste interview locatie. Een kantine, lunchroom of café is vaak rumoerig en er gebeurt van alles. Op werkbezoek in Indonesië geldt hetzelfde voor op de werkvloer in een fabriek. Een interview opnemen is op deze plekken zelfs ronduit ingewikkeld. Kies de locatie met zorg, passend bij het doel van het interview.

Een goed interview vraagt om een heldere voorbereiding. Nog even op een rijtje:

–          Wat wil ik bereiken; teken het interview van te voren al uit.

–          Wat voor soort interview is het?

–          Welk doel heb ik en welke stijl past daarbij?

–          Met wie ga ik praten?

–          Wees inhoudelijk goed voorbereid

–          Kies de locatie zorgvuldig

Maar dan ben je er natuurlijk nog niet! De volgende interview tips vind je hier volgende week! Geen tijd om daar op te wachten? En wel een interview nodig? Neem dan gerust contact met mij  op.

Geplaatst in Creatief Schrijven, Tekst, Tips | Getagged | Een reactie plaatsen

Schrijfstijlen op je website: verkoopgerichte teksten

Op het web gaat alles om aantrekkingskracht. Je wilt van alles vertellen, maar zodra je bezoeker wegklikt, val je stil. Je bezoeker scant, leest stukjes tekst en bepaalt of deze hem of haar aanspreken. Daarom moet alles kloppen op je website. Teksten in de juiste schrijfstijl helpen daarbij! Op mijn weblog kan je daarom de komende weken lezen over verschillende schrijfstijlen op het web. Deze week: verkoopgerichte webteksten.

Webshop

Stel, je wilt online een product verkopen. Want je hebt een mooie webshop, of je werkt voor een bedrijf/winkel of organisatie dat iets wilt verkopen. Hoe presenteer je dit product dan zo dat mensen het bij jou gaan bestellen? Met verkoopgerichte teksten! Maar er komt ook meer bij kijken.

Winkelend publiek

Het is eigenlijk best overzichtelijk. Je hebt mensen die precies weten wat ze willen kopen en die op zoek zijn naar de goedkoopste en/ of snelste  leverancier daarvan. En je hebt online winkelend publiek dat nog zoekt naar het product dat het beste bij hen past. Wil je die eerste groep bedienen, dan moet je zorgen dat je de snelste en goedkoopste winkel bent. Heb je een goed product voor de tweede groep, zorg er dan voor dat jouw online presentatie perfect verzorgd is!

Zien en voelen

Het online winkelend publiek dat op zoek is naar een specifiek product, winkelt online eigenlijk niet heel anders dan in een fysieke winkel. Ze willen rondstruinen, het product zien en het liefst even vasthouden. Dat doen ze online ook. Ze struinen rond, doen ideeën op, kijken verder. Wanneer deze doelgroep hun product heeft kunnen zien en bijna het gevoel heeft dat ze het konden vasthouden, dan komen ze eerder bij jou terug. Mits de prijs aantrekkelijk is, natuurlijk. Dat doe je door goede foto’s, het liefst van alle kanten, waarbij de webbezoeker ook de productkenmerken kan zien. En een scherpe prijs, prominent in beeld.

Model

Voor (online) verkoop kan je een model gebruiken. Niet een fotomodel, maar het zogenaamde AIDA marketing model. Dit betekent Attention, Interest, Desire en Action. Je trekt de aandacht, door een goede prijs, een mooie foto van je product of een sterke titel. Vervolgens wek je interesse, door de belangrijke kenmerken op te sommen. Daarna wakker je het verlangen aan naar dit product. Dat doe je door de voordelen op te sommen, een eenmalige kortingsactie te benoemen, de unieke kenmerken of je geeft cijfers over de successen van dit product. Tenslotte sla je je slag, je spoort het winkelend publiek aan tot actie. En daar staat natuurlijk ook jouw ‘in het winkelwagentje’ button, of ‘koop nu’.

Sfeer

Het AIDA model, dat klinkt eenvoudig! We zijn binnen! Het model is overzichtelijk, maar het vraagt wel om een sprankelende uitvoering. Allereerst moet je weten wie jouw winkelend publiek is. Zij moeten zich thuis voelen in jouw winkel. Deze sfeer creëer je zowel visueel als in tekst. Ga dus eerst op onderzoek uit, bijvoorbeeld door je bezoekers online te benaderen.

Geit kopen?

Hoe ziet dat er nu precies uit, dat AIDA model? Laten we kijken naar een lastig voorbeeld, we gaan een geit verkopen. Dat doet Oxfam Novib kort en sterk, met de volgende webtekst waar je het AIDA model in terug ziet:

Niet mekkeren, geef een geit! Geiten zijn gulle geefsters van melk en mest. En met elk nieuw jong geitje groeit  de kudde aan. De geit wordt op de plaatselijke markt gekocht, zodat iedereen profiteert. Is er een bè-èh-tere investering?

Naast deze tekst staat een leuke foto van een vrolijke geit en uiteraard de ‘bestel’ knop. Kijk maar op naar het voorbeeld op de website van Oxfam Novib.

Of op vakantie?

Nog een voorbeeld van het AIDA model, voor een andere uitdaging, het verkopen van een vakantie. Er zijn veel aanbieders, dus moet je er voor zorgen dat je opvalt. De Turkije specialist Turkije.nl doet dat zo:

Voordelige vakantie Turkije? Voor een heerlijke kindervakantie Turkije of een smakelijke en zeer gezellige all inclusive Turkije bent u bij ons aan het juiste adres. Wij hebben ruim 200 hotels in alle populaire Turkse badplaatsen. Zin in zon, zee en strand, boek dan nu je Turkije vakantie.

Met interne links in de tekst, en de nadruk op voordelig en een groot aanbod langs de hele Turkse kust. In 3 zinnen, helemaal helder. En naast de tekst staan natuurlijk mooie foto’s van aantrekkelijke vakanties.

Kijk bij Turkije.nl hoe dat er uit ziet en boek meteen zo’n lekkere vakantie!

Aan de slag?

Na die vakantie zin in sprankelende, verkoopgerichte teksten voor jouw webshop? Neem contact met mij op, dan gaan we meteen aan de slag!

Geplaatst in Creatief Schrijven, Tekst, Tips | Een reactie plaatsen

Schrijfstijlen op je website: motiverende teksten

Op het web gaat alles om aantrekkingskracht. Je wilt van alles vertellen, maar zodra je bezoeker wegklikt, val je stil. Je bezoeker scant, leest stukjes tekst en bepaalt of deze hem of haar aanspreken. Daarom moet alles kloppen op je website. Teksten in de juiste schrijfstijl helpen daarbij! Op mijn weblog kan je daarom de komende weken lezen over verschillende schrijfstijlen op het web. Deze week: motiverende webteksten.

Webbezoeker, doe iets!

Bijna ieder bedrijf of organisatie wil ‘iets’ van zijn webbezoekers. Een een email adres achterlaten, een reservering maken in hún restaurant, een afspraak maken voor hún dienst, in actie komen voor hún goede doel, lid worden van hún club. Logisch, anders is hún website misschien ook overbodig. Iedereen wil de bezoeker dus motiveren om iets te doen.

Motiverende teksten

De beste dienst leveren, het allerleukste restaurant zijn, het aller zinvolste goede doel zijn, dat helpt natuurlijk enorm om mensen aan je te binden. Maar hoe weet de webbezoeker dat hij of zij bij jou moet zijn? Door teksten op jouw website die dat duidelijk maken, teksten die je bezoeker motiveren om voor jou te kiezen. Motiverende teksten dus!

Goed sfeertje

Met de overdadige hoeveelheid aan informatie en keuzes op internet, kan de webbezoeker heel kritisch zijn. En actief ook. Spreekt de website hem of haar niet aan, dan ben je je bezoeker kwijt. Het is dus heel belangrijk om voor jouw doelgroep de juiste sfeer te creëren op je website. Je kan niet iedereen behagen, maar wel diegenen waar jij naar op zoek bent. Teksten spelen daar een belangrijke rol in.

Join my club!

Voelt iemand zich thuis op jouw website, dan bepaalt de inhoud of de bezoeker even blijft hangen. Maar je wilt nog veel meer, de webbezoeker moet ook een actie ondernemen! Daarom vertel je in je motiverende tekst wat je wilt dat hij doet en waarom dat hij of zij daar gelukkig van gaat worden.

Aanspreken

In een motiverende tekst spreek je je bezoeker daarom direct aan. Zit je in een ‘u’ branche, dan gebruik je ‘u’ in de teksten, anders jij en vooral je. Zo heeft Amnesty voor haar zeer brede publiek gekozen voor u:

Wilt u onze acties ontvangen in uw mailbox? Geef u dan op voor een van de volgende acties. U ontvangt dan maandelijks een actie waaraan u direct kunt meedoen.

Kijk maar op Amnesty.nl

Een kleinere organisatie zoals Childslife doet het zo:

Wil jij ook iets betekenen voor kinderen die leven in armoede? Dat kan, want wij zijn altijd op zoek naar vrijwilligers. Als vrijwilliger bied jij kinderen kansen.

Lees de tekst op Childslife.

Waarom jij?

Meestal zijn webbezoekers al op zoek naar iets, dus je hoeft ze alleen maar te vertellen dat ze het hebben gevonden! Bij jou namelijk! Daarvoor moet je wel duidelijk maken waarom ze bij jou gelukkiger worden dan bij een ander. Wat maakt jouw product/ dienst/ actie zo speciaal.

Alvast even antwoord geven

Daarvoor gebruik je in je motiverende tekst antwoorden. Antwoorden op de vragen die je lezer zich gaat stellen. Zo geeft Greenpeace op hun website direct aan dat het niet goed gaat met de aarde, dat zij op verschillende niveaus in actie komen en dat jij hard nodig bent om de aarde te beschermen:

Greenpeace doet onderzoek naar milieu-
problemen en oplossingen, voert campagne en overlegt met bedrijven en overheden. Als dat niet helpt, voeren we actie; opvallend en altijd geweldloos. Jouw steun is hard nodig. Want zonder donaties kunnen we geen campagnes opzetten en uitvoeren. Word daarom nu donateur en geef onze kwetsbare aarde een stem!

Daar kan je toch bijna niet omheen. Kijk even bij Greenpeace.

Meerwaarde

Ook is het belangrijk om in motiverende teksten de meerwaarde duidelijk te maken van jouw bedrijf of organisatie. Dat kan bijvoorbeeld door te verwijzen naar andere organisaties waar je mee samenwerkt, door een keurmerk te benoemen, of jouw kenmerken.

Zo benoemt het webmarketing bedrijf Webalist meteen op hun website dat zij onafhankelijk zijn bij jouw gewenste keuze van software:

Webalist.eu heeft partners en software geselecteerd voor het verbeteren van online zichtbaarheid en het verhogen van verkopen, maar: alleen het resultaat telt! Daarom is Webalist onafhankelijk bij de keuze en het gebruik van tools en software.

Lees meer op Webalist.

Laat iemand aan het woord

Iedereen wil altijd graag van een ander horen dat iets goed is. Als heel veel mensen positief zijn, dan is er toch iets goed gegaan! Persoonlijke reacties, een citaat, een quote, het werkt goed om jouw bezoekers het gevoel te geven dat jij de beste keuze bent. Web4women, dat trainingen geeft aan vrouwelijke ondernemers op het web, heeft een eenvoudige quote op de homepage staan. Maar het maakt direct duidelijk wat vrouwen bij hun trainingen kunnen verwachten:

M. van Dongen zegt het volgende over de workshop:

“De workshop heeft zeker waarde toegevoegd. Alles wordt heel duidelijk uitgelegd, dus ook al ben je geen computernerd, je kunt het heel makkelijk oppikken. Omdat je gelijk toepast wat je leert, blijft alles ook beter hangen.

Kijk maar op Web4women

Meer weten, of een motiverende tekst nodig? Neem gerust even contact op!

 


Geplaatst in Creatief Schrijven, Tekst | Getagged , | Een reactie plaatsen

Schrijfstijlen op je website: informatieve teksten

Op het web gaat alles om aantrekkingskracht. Je wilt van alles vertellen, maar zodra je bezoeker wegklikt, val je stil. Je bezoeker scant, leest stukjes tekst en bepaalt of deze hem of haar aanspreken. Daarom moet alles kloppen op je website. Teksten in de juiste schrijfstijl helpen daarbij! Op mijn weblog kan je daarom de komende weken lezen over verschillende schrijfstijlen op het web. Deze week: informatieve webteksten. 

De juiste schrijfstijl

Stel; je plaatst regelmatig nieuwsberichten op je website. Jouw organisatie is namelijk actief in een bepaald land. Op het gebied van zorg, toerisme, noodhulp, noem maar op. Dan zijn nieuwsberichten over dat land op jouw site heel zinvol. Het zou best wel raar zijn als die nieuwsberichten er dan zo uit zien: ‘Afgelopen donderdag konden we weer niets doen, heel vervelend. De transportverenigingen moesten weer eens staken. Als het zo door gaat…. ‘ Je begrijpt het wel, dit voelt niet helemaal lekker. Nieuwsberichten vragen namelijk om een informatieve schrijfstijl.

 Informatieve webteksten

De informatieve webtekst wil eigenlijk maar één ding: informatie overbrengen. Niet alleen in een nieuwsbericht, maar bijvoorbeeld ook in een zakelijke tekst over een bepaald product, of een zakelijke tekst over het bedrijf. Een informatieve webtekst spreekt de lezer niet direct aan en voelt dus wat afstandelijker. Perfect, als dat past bij jouw bezoeker. Een notariskantoor zal dus eerder een informatieve schrijfstijl hanteren dan een kleine vrijwilligersorganisatie. Mensen verwachten namelijk van een notaris geen ge- je en jij. De notaris jaagt de meeste bezoekers daar zelfs mee weg!

Saai!

Aha, zakelijke teksten… nieuwsberichten… we begrijpen het. Saaie teksten dus! Nee hoor, dat is gelukkig helemaal niet zo! Informatieve teksten kunnen even sprankelend zijn als motiverende teksten. Het ligt er aan hoe je ze schrijft. Bovendien verwacht je lezer in de informatieve teksten ook informatie. Sterker nog, hij of zij is er naar op zoek!

 Doel

De informatieve webtekst brengt informatie over. Dat is het hoofddoel. Daarbij wil je je bezoeker een plezier doen met deze informatie. Informatie overbrengen en bezoekers vasthouden/ aantrekken dus. Hoe bereik je dat?

Tone of Voice

Een bezoeker klikt weg als hij op het verkeerde been wordt gezet, dus voorkom misverstanden. Een informatieve tekst heeft een informatieve tone of voice. Wat afstandelijk, zakelijk, informatief. Dat betekent geen persoonlijke voornaamwoorden, dus geen u, jij  of je. Dus:

Voor ouderen betekent dit dat zij er maandelijks 1% op achteruit gaan, volgens het Centraal Plan Bureau.

En niet:

U kunt iedere maand 2 euro minder uitgeven volgens de de berekeningen van het Centraall Plan Bureau.

Kern

De lezer wil graag geinformeerd worden, dus geef de informatie ook meteen. De kern van je informatieve tekst moet daarom vooraan staan.

Het Centraal Plan Bureau heeft de cijfers van het Lente akkoord doorberekend. Kleine ondernemers gaan er gemiddeld 1% op achteruit.

Kortom, je valt nogal met de deur in huis, daarna ga je deze kernboodschap uitleggen.

 5 W’s en H

Om er voor te zorgen dat je daarin niets vergeet, maak je gebruik van de 5 w’s en H: Wat, wie, waar, wanneer, waarom en Hoe. Voor een nieuwsbericht betekent dit bijvoorbeeld: De pyromaan die Ede al weken in de ban hield, is afgelopen nacht opgepakt. Volgens de politie is het een 31-jarige man uit Wageningen, die lid is van de vrijwillige brandweer. De man is op heterdaad betrapt bij het stichten van een autobrand in de Edense Essenstraat.

 Waarde oordeel

Je spreekt in je informatieve tekst niet de lezer aan, maar je speelt zelf ook geen actieve rol in de tekst. Je geeft bijvoorbeeld geen waarde-oordeel. In de tekst over de pyromaan, staat dus nergens:

Het werd ook hoog tijd dat hij werd opgepakt!

Tenzij dit een quote is, dus iets wat iemand zegt die je voor dit stuk hebt geinterviewd. Dus:

Trees de Bruin, bewoonster van de Essenstraat, is blij dat de pyromaan is opgepakt. “Het werd hoog tijd dat hij werd opgepakt, je doet geen oog meer dicht. Ik was toch iedere nacht alert.”

Waarheidsgetrouw

Een informatieve webtekst moet wel kloppen! Je wilt je bezoeker informeren over een bepaald onderwerp. Wellicht wil je lezer daar nog meer over weten. Je doet je bezoeker daarom een plezier met een link naar meer informatie over hetzelfde onderwerp. Of naar de bron van jouw tekst. Daarmee geef je direct ook aan dat jouw tekst waarheidsgetrouw is.

Dag! bezoeker

Bang dat je met hyperlinks je bezoeker kwijt raakt? Het kan natuurlijk zijn dat je bezoeker via jouw hyperlinks naar een andere website gaat en daar blijft. Maar hyperlinks zijn de spil van het internet. Het verschil tussen traditionele media en internet is dat de bezoeker heel direct bepaald. Als je website daar in voorziet, zal de bezoeker je pagina juist waarderen en eerder terug komen. Of blijven.

 Meer weten?

Informatieve webtekst, nieuwsbericht nodig? Neem dan even contact op!

WIl je meer weten over informatieve teksten? Lees dan bijvoorbeeld het overzichtelijke Handboek Webredactie.

 

 

 

 

Geplaatst in Creatief Schrijven, Tekst, Tips | Getagged , , | Een reactie plaatsen

Historic moment in Burma

An historic moment for all people of Burma and most of all for Aung San Suu Kyi. Last week she became a member of parliament. This is almost unbelievable, after spending nearly 2 decades under house arrest. Aung San Suu Kyi, the internationally respected leader of the NLD, was released only late 2010. In less then 2 years, the impossible has happened; the NLD is part of the new civilian government.

Huge steps

The military government, under president Thein Sein, has changed their military clothes for civilian clothes. Eventhough this step didn’t seem promising, it appeared to be a promise for a bettter future. Within a year fairly fair pre-elections took place, where the NLD won by landslide. Together with the release of nobel-price laureate Aung San Suu kyi, these were huge steps for Burma.

True democracy?

Do all these important steps mean that everything is fine for Burma now? Not yet, but let’s hope the Burma government will walk the road to true democracy at full pace now. Aung San Suu Kyi does not have a lot of power yet in parliament, but at least the NLD has an official voice now. From there, she can raise the voices of all Burmese people.

Ethnic minorities

Up until today, still several ethnic minorities in the border area live under fear. In Kachin state the fighting between the Burma army and the Kachin resistance is still ongoing. Only a week ago, the Burma army burned down several villages of Kachin civilians. Also difficult is the situation in Arakan state, on the border of India. As there is no resistance there, the Arakanese face with forced labour and extortion.

International bans

Several countries are lifting their economic bans on Burma, while human rights groups ask governments to be carefull with lifting these too soon. As long as it is not safe for many Bumese to live in Burma, it seems unfair to the people of Burma to lift these bans. For the people of Burma, the current situation is a fragile peace and the land is scattered with landmines. International bans could makes the walk on the road to true peace much faster!

Hope

With the current changes, we can only hope that this government will make more serious changes, on press freedom and human rights. There are still hundreds of political prisoners who should be released. The bans were not placed only for Aung San Suu Kyi and fair elections. They were placed for freedom for all people of Burma.

If you want to read more, please read further on Irrawaddy Magazine ‘Burma begins new era’.

Geplaatst in Birma, In English, Mensenrechten | Getagged , | Een reactie plaatsen

5 tips: Hou je bezoeker vast in 2 seconden!

Je leest het overal, in slechts 2 seconden besluit een bezoeker of hij op de website blijft of weer verder gaat… 2 seconden! Hoe hou je je bezoeker vast in zo’n korte tijd? Met pakkende intro’s! Hier zijn 5 tips:

Voor de snelle beslissers

Zelfs de minst besluitvaardigen zijn op internet ineens razendsnel. Als de look-and-feel van de pagina klopt, begint de bezoeker met zijn scan. Want een webbezoeker leest niet meteen, hij scant. En al na een paar tellen weet hij of deze inhoud hem aanspreekt. Zo niet, dan gaat hij verder. Met een pakkend en functioneel intro help je je bezoeker wat verder de inhoud in. Maar hoe schrijf je een goed intro?

5 Tips:

1.Waar gaat het heen?

Je wilt natuurlijk de beste, leukste, meest wervende intro’s voor al je teksten! Dan is het allereerst goed om te weten waar een intro voor is. In de eerste alinea, of intro, maak je eigenlijk duidelijk wat de lezer kan verwachten in de rest van de tekst. De webgebruiker weet meestal heel goed wat hij wilt, informatie vinden, een reis boeken, iets kopen. En hij heeft weinig geduld, zijn muis staat altijd op scherp. In het intro geef je dus direct aan welke kant het op gaat in de tekst.

2. Wie hou je eigenlijk vast?

Het beste, leukste, treffende intro is uiteraard afhankelijk van je doel en doelgroep. Wil je iets verkopen? Of wil je iets vertellen? Zijn je bezoekers op zoek naar een snelle actie, of willen ze iets weten? Dat vraagt om verschillende eerste alinea’s. De bezoeker die snel iets wilt kopen of regelen, wil direct weten of datgene ook mogelijk is op deze site. Het is dus essentieel om te weten wie je doelgroep is.

Tone of voice

Wanneer je weet wie je bezoekers zijn, kan je ze ook op de juiste manier aanspreken. Met een aansprekend woordgebruik voelt de bezoeker zich snel thuis. Zeg je ‘u’ of ‘je’ tegen deze doelgroep? Welke woorden of grapjes kan je gebruiken? En maak je alleen korte zinnen, of kan er af en toe een wat langere zin tussendoor? De juiste tone of voice kan je alleen gebruiken wanneer je weet wie de doelgroep is.

Online onderzoek

Of het nu gaat om een webshop, of je een dienst aanbiedt of iets te vertellen hebt, veel mensen hebben wel een idee van hun doelgroep. Toch is het altijd zinvol om hier nader onderzoek naar te doen. Als je al een bestand hebt met contact gegevens, dan kan je je klanten natuurlijk een leuke vragenlijst sturen, zodat je een goed beeld krijgt van hun interesses en wensen. Als je dat nog niet hebt, dan kan je op internet kijken naar de tone of voice van de websites op jouw gebied. Als een pagina veel bezoekers krijgt, dan gaat daar toch iets goed!

Spreek ze aan!

Als je weet wie je doelgroep is en hoe zij ‘praten’, kan je je webbezoeker ook aanspreken. Want dat is prettig. Als je een winkel binnenstapt wil je ook niet dat de winkelbediende je aanspreekt in derde persoon. Juist op een website, waar je alleen virtueel contact hebt, is het belangrijk dat de webbezoeker het gevoel krijgt dat er contact is. Niet alleen in de lead, maar bijvoorbeeld ook bij het doorklikken: ‘Schrijf je hier in!’

3. Hoe schrijf je ‘pakkend’?

En heb je de aandacht van jouw webbezoeker, hou hem dan ook vast! Weblezers houden niet van half lege glazen. Glazen horen minstens halfvol en liefst voller. Of je nu iets verkoopt of vertelt, een positief begin werkt beter. Als je een auto verkoopt, vertel je meteen de vele voordelen van deze auto. Als je eerst verteld hoe vervelend het is om altijd maar in de regen op de bus te wachten en daarna de voordelen van deze auto, zal de lezer inmiddels allang op de pagina van de concurrent autoverkoper zijn.

Lekker volle glazen

De bezoeker wil graag meteen meegenomen worden in dat goede gevoel, met lekker volle glazen. Uit onderzoek blijkt dat webgebruikers eerder tot actie overgaan bij positieve teksten. Logisch eigenlijk.

Niet saai, wel duidelijk

Niet alleen een duidelijk intro, met het juiste, positieve gevoel, houdt je bezoeker binnenboord, ook origineel tekstgebruik. Met saaiigheid lukt het je zeker om de bezoeker binnen die essentiële 2 seconden weg te jagen! Een originele eerste alinea, die leuk is en toch duidelijk, daar wil hij wel wat geduld voor opbrengen. En zo daag je de bezoeker uit om verder te gaan.

4. Allemaal W’s en een H

Je webgast wil weten of hij wat heeft aan jouw website. Als je hem op de juiste manier aanspreekt en direct informatie biedt over de inhoud, dan wil hij wellicht wel even blijven. Welke informatie is nu eigenlijk belangrijk? Het geldt voor alle teksten, de lezer wilt weten Wat er is, Waarom dat interessant is, Wanneer zich dit allemaal afspeelt, Wie hier een rol inspelen, Waar(mee) dit is en ook Hoe dit werkt.

Werve(le)nde tekst

In een persbericht schrijf je dit allemaal keurig in de lead, in een werve(le)nde tekst kan je hier mee spelen. Maar hou in je achterhoofd, dat je webbezoeker dit allemaal eigenlijk zo snel mogelijk wilt weten.

5. Hou ’t kort

Een pakkende lead werkt eigenlijk alleen maar als hij kort is. Je wilt uitdagen tot verder lezen, interesse wekken, prikkelen. De webbezoeker heet niet voor niets webbezoeker en meestal geen weblezer. Die wil namelijk niet echt lezen. Die wil snel weer verder. Dus hou al je alinea’s, maar vooral je intro kort!

Geplaatst in Tekst | Getagged , | Een reactie plaatsen

Burma ‘blacklists’ Rohingya children

While Burma’s new government has made important steps on the road to democracy, the situation of the Rohingya shows that there is still some way to go. The human rights organisation IRIN has presented a report on state discrimination against Muslim babies in Burma to the UN Committee on the Rights of the Child (CRC). 

Banning children

This report reveals a discriminatory policy against the Rohingya ethnic group in Arakan State in west Burma. This includes banning Rohingya children born out of wedlock from obtaining travel permits, attending school and, in the future, marrying.

Two child policy for Rohingya

Also a strict two-child policy for the Rohingya (and only the Rohingya) is still in place in Burma, and the same treatment detailed above applies to children born above that limit. The IRIN report says that families with unregistered children face constant threat of arrest. Only with “unending extortion” by government authorities they can keep their children safe. Around 44,000 Rohingya children are unregistered and have to live a fearful life.

Massive operations

As all human rights violations against the ethnic minorities in Burma are underreported, the situation of the Rohingya hardly seems to exist. The Burma government has launched several massive operations against the Rohingya over the last decades, of which the 1991 operation had the discriminatory name ‘Operation Clean and Beautiful Nation’.

Rohingyas denied

The Rohingya are until today simply denied by the Burmese government. Since the military junta came into power in 1962, the Rohingyas were officially declared foreigners in their one native land. In 1982, with the passage of the junta’s Citizenship Law, they effectively ceased to exist legally. Thousands of Rohingya nowadays live as refugees in Bangladesh, in very difficult circumstances.

If you want to read more about the situation of the Rohingya, please read further on UNHCR

Geplaatst in Birma, In English, Mensenrechten | Getagged , | Een reactie plaatsen