5 tips: Hou je bezoeker vast in 2 seconden!

Je leest het overal, in slechts 2 seconden besluit een bezoeker of hij op de website blijft of weer verder gaat… 2 seconden! Hoe hou je je bezoeker vast in zo’n korte tijd? Met pakkende intro’s! Hier zijn 5 tips:

Voor de snelle beslissers

Zelfs de minst besluitvaardigen zijn op internet ineens razendsnel. Als de look-and-feel van de pagina klopt, begint de bezoeker met zijn scan. Want een webbezoeker leest niet meteen, hij scant. En al na een paar tellen weet hij of deze inhoud hem aanspreekt. Zo niet, dan gaat hij verder. Met een pakkend en functioneel intro help je je bezoeker wat verder de inhoud in. Maar hoe schrijf je een goed intro?

5 Tips:

1.Waar gaat het heen?

Je wilt natuurlijk de beste, leukste, meest wervende intro’s voor al je teksten! Dan is het allereerst goed om te weten waar een intro voor is. In de eerste alinea, of intro, maak je eigenlijk duidelijk wat de lezer kan verwachten in de rest van de tekst. De webgebruiker weet meestal heel goed wat hij wilt, informatie vinden, een reis boeken, iets kopen. En hij heeft weinig geduld, zijn muis staat altijd op scherp. In het intro geef je dus direct aan welke kant het op gaat in de tekst.

2. Wie hou je eigenlijk vast?

Het beste, leukste, treffende intro is uiteraard afhankelijk van je doel en doelgroep. Wil je iets verkopen? Of wil je iets vertellen? Zijn je bezoekers op zoek naar een snelle actie, of willen ze iets weten? Dat vraagt om verschillende eerste alinea’s. De bezoeker die snel iets wilt kopen of regelen, wil direct weten of datgene ook mogelijk is op deze site. Het is dus essentieel om te weten wie je doelgroep is.

Tone of voice

Wanneer je weet wie je bezoekers zijn, kan je ze ook op de juiste manier aanspreken. Met een aansprekend woordgebruik voelt de bezoeker zich snel thuis. Zeg je ‘u’ of ‘je’ tegen deze doelgroep? Welke woorden of grapjes kan je gebruiken? En maak je alleen korte zinnen, of kan er af en toe een wat langere zin tussendoor? De juiste tone of voice kan je alleen gebruiken wanneer je weet wie de doelgroep is.

Online onderzoek

Of het nu gaat om een webshop, of je een dienst aanbiedt of iets te vertellen hebt, veel mensen hebben wel een idee van hun doelgroep. Toch is het altijd zinvol om hier nader onderzoek naar te doen. Als je al een bestand hebt met contact gegevens, dan kan je je klanten natuurlijk een leuke vragenlijst sturen, zodat je een goed beeld krijgt van hun interesses en wensen. Als je dat nog niet hebt, dan kan je op internet kijken naar de tone of voice van de websites op jouw gebied. Als een pagina veel bezoekers krijgt, dan gaat daar toch iets goed!

Spreek ze aan!

Als je weet wie je doelgroep is en hoe zij ‘praten’, kan je je webbezoeker ook aanspreken. Want dat is prettig. Als je een winkel binnenstapt wil je ook niet dat de winkelbediende je aanspreekt in derde persoon. Juist op een website, waar je alleen virtueel contact hebt, is het belangrijk dat de webbezoeker het gevoel krijgt dat er contact is. Niet alleen in de lead, maar bijvoorbeeld ook bij het doorklikken: ‘Schrijf je hier in!’

3. Hoe schrijf je ‘pakkend’?

En heb je de aandacht van jouw webbezoeker, hou hem dan ook vast! Weblezers houden niet van half lege glazen. Glazen horen minstens halfvol en liefst voller. Of je nu iets verkoopt of vertelt, een positief begin werkt beter. Als je een auto verkoopt, vertel je meteen de vele voordelen van deze auto. Als je eerst verteld hoe vervelend het is om altijd maar in de regen op de bus te wachten en daarna de voordelen van deze auto, zal de lezer inmiddels allang op de pagina van de concurrent autoverkoper zijn.

Lekker volle glazen

De bezoeker wil graag meteen meegenomen worden in dat goede gevoel, met lekker volle glazen. Uit onderzoek blijkt dat webgebruikers eerder tot actie overgaan bij positieve teksten. Logisch eigenlijk.

Niet saai, wel duidelijk

Niet alleen een duidelijk intro, met het juiste, positieve gevoel, houdt je bezoeker binnenboord, ook origineel tekstgebruik. Met saaiigheid lukt het je zeker om de bezoeker binnen die essentiële 2 seconden weg te jagen! Een originele eerste alinea, die leuk is en toch duidelijk, daar wil hij wel wat geduld voor opbrengen. En zo daag je de bezoeker uit om verder te gaan.

4. Allemaal W’s en een H

Je webgast wil weten of hij wat heeft aan jouw website. Als je hem op de juiste manier aanspreekt en direct informatie biedt over de inhoud, dan wil hij wellicht wel even blijven. Welke informatie is nu eigenlijk belangrijk? Het geldt voor alle teksten, de lezer wilt weten Wat er is, Waarom dat interessant is, Wanneer zich dit allemaal afspeelt, Wie hier een rol inspelen, Waar(mee) dit is en ook Hoe dit werkt.

Werve(le)nde tekst

In een persbericht schrijf je dit allemaal keurig in de lead, in een werve(le)nde tekst kan je hier mee spelen. Maar hou in je achterhoofd, dat je webbezoeker dit allemaal eigenlijk zo snel mogelijk wilt weten.

5. Hou ’t kort

Een pakkende lead werkt eigenlijk alleen maar als hij kort is. Je wilt uitdagen tot verder lezen, interesse wekken, prikkelen. De webbezoeker heet niet voor niets webbezoeker en meestal geen weblezer. Die wil namelijk niet echt lezen. Die wil snel weer verder. Dus hou al je alinea’s, maar vooral je intro kort!

Dit bericht is geplaatst in Tekst met de tags , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *