Hoe maak ik een persbericht – dat wél de krant haalt!

Er is nieuws! En dat mag best in de krant. Want uw bedrijf heeft een nieuw product, uw stichting houdt binnenkort een sportieve actie om geld in te zamelen of Secretaris Generaal van de VN Ban Ki-Moon bezoekt binnenkort uw school. Er moet een persbericht komen! Dat moet natuurlijk wél de krant halen. Daarom deze week: hoe maak ik een persbericht – dat wél de krant haalt!

You’re not alone

Slecht nieuws: de meeste persberichten belanden redelijk snel in digitale prullenmand.  Er komen iedere dag zoveel persberichten binnen bij regionale en nationale kranten, dat soms niet eens de eerste alinea helemaal wordt gelezen. ‘Delete’ voor een ongenadig einde van uren werk. Maar dat kan anders! Want u gaat het persbericht schrijven dat wél gelezen wordt en in de krant komt. Met de tips uit dit blogbericht.

Wél of niet in de krant…

Het persbericht dat wél de krant haalt, is dat niet een te grote belofte? Want natuurlijk hangt dat ook af van toevalligheden. Of de krant al vol is met eigen nieuws bijvoorbeeld. Maar eigenlijk is er maar één heet hangijzer. Dat is het onderwerp van uw persbericht. Als dat interessant, newsy en pakkend is, dan is de kans groot dat het geplaatst word.

Drie soorten

Er zijn grofweg drie soorten persberichten. Die ziet u al hierboven in mijn lead (de eerste, vetgedrukte alinea). Het bedrijf dat in haar persbericht een nieuw product aankondigt, is bezig met promotie. De stichting dat een actie organiseert doet een aankondiging en de school die binnenkort Ban Ki-Moon ontvangt heeft groot nieuws.

Kans van slagen

Doet u aan promotie, vergeet het dan maar. Een klein lokaal sufferdje kan uw bericht misschien gebruiken om ruimte te vullen, maar naar regionale en nationale kranten kunt u beter gewoon een advertentie sturen. Een aankondiging heeft kans van slagen, zeker als de activiteit relevant is voor de buurt of het een bijzonder evenement betreft. Bij een persbericht met nieuws hangt het vooral af van… het nieuws. Groot nieuws hoeft niet perse goed geschreven te zijn, dat haalt het wel. Voor alle andere persberichten geldt dat de redactie eerder serieus kijkt naar een goed geschreven persbericht.

Fotootje

Een goed persbericht schrijf je eigenlijk hetzelfde als een nieuwsbericht. Op zo’n manier dat de redactie het zo kan overnemen. In een ander gunstig geval belt de redactie om er zelf een verhaal van te maken. Ook prima. Een foto erbij? Vooral doen! Het trekt de aandacht en zet uw verhaal visueel neer. Zorg dat het een foto is die (een deel) van het verhaal samenvat. En dat deze scherp is en van goede kwaliteit natuurlijk. Een goed geschreven bericht met een goede foto, over een serieus interessant onderwerp. Dat valt op!

Nieuwsbericht

Maar hoe schrijf je eigenlijk een goed nieuwsbericht? Dat leest u in mijn volgende blog, over het schrijfproces van het persbericht. Heeft u op korte termijn al een persbericht nodig? Neem dan gerust contact op!

Dit bericht is geplaatst in Creatief Schrijven, Tekst, Tips. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *