Schrijfstijlen op je website: informatieve teksten

Op het web gaat alles om aantrekkingskracht. Je wilt van alles vertellen, maar zodra je bezoeker wegklikt, val je stil. Je bezoeker scant, leest stukjes tekst en bepaalt of deze hem of haar aanspreken. Daarom moet alles kloppen op je website. Teksten in de juiste schrijfstijl helpen daarbij! Op mijn weblog kan je daarom de komende weken lezen over verschillende schrijfstijlen op het web. Deze week: informatieve webteksten. 

De juiste schrijfstijl

Stel; je plaatst regelmatig nieuwsberichten op je website. Jouw organisatie is namelijk actief in een bepaald land. Op het gebied van zorg, toerisme, noodhulp, noem maar op. Dan zijn nieuwsberichten over dat land op jouw site heel zinvol. Het zou best wel raar zijn als die nieuwsberichten er dan zo uit zien: ‘Afgelopen donderdag konden we weer niets doen, heel vervelend. De transportverenigingen moesten weer eens staken. Als het zo door gaat…. ‘ Je begrijpt het wel, dit voelt niet helemaal lekker. Nieuwsberichten vragen namelijk om een informatieve schrijfstijl.

 Informatieve webteksten

De informatieve webtekst wil eigenlijk maar één ding: informatie overbrengen. Niet alleen in een nieuwsbericht, maar bijvoorbeeld ook in een zakelijke tekst over een bepaald product, of een zakelijke tekst over het bedrijf. Een informatieve webtekst spreekt de lezer niet direct aan en voelt dus wat afstandelijker. Perfect, als dat past bij jouw bezoeker. Een notariskantoor zal dus eerder een informatieve schrijfstijl hanteren dan een kleine vrijwilligersorganisatie. Mensen verwachten namelijk van een notaris geen ge- je en jij. De notaris jaagt de meeste bezoekers daar zelfs mee weg!

Saai!

Aha, zakelijke teksten… nieuwsberichten… we begrijpen het. Saaie teksten dus! Nee hoor, dat is gelukkig helemaal niet zo! Informatieve teksten kunnen even sprankelend zijn als motiverende teksten. Het ligt er aan hoe je ze schrijft. Bovendien verwacht je lezer in de informatieve teksten ook informatie. Sterker nog, hij of zij is er naar op zoek!

 Doel

De informatieve webtekst brengt informatie over. Dat is het hoofddoel. Daarbij wil je je bezoeker een plezier doen met deze informatie. Informatie overbrengen en bezoekers vasthouden/ aantrekken dus. Hoe bereik je dat?

Tone of Voice

Een bezoeker klikt weg als hij op het verkeerde been wordt gezet, dus voorkom misverstanden. Een informatieve tekst heeft een informatieve tone of voice. Wat afstandelijk, zakelijk, informatief. Dat betekent geen persoonlijke voornaamwoorden, dus geen u, jij  of je. Dus:

Voor ouderen betekent dit dat zij er maandelijks 1% op achteruit gaan, volgens het Centraal Plan Bureau.

En niet:

U kunt iedere maand 2 euro minder uitgeven volgens de de berekeningen van het Centraall Plan Bureau.

Kern

De lezer wil graag geinformeerd worden, dus geef de informatie ook meteen. De kern van je informatieve tekst moet daarom vooraan staan.

Het Centraal Plan Bureau heeft de cijfers van het Lente akkoord doorberekend. Kleine ondernemers gaan er gemiddeld 1% op achteruit.

Kortom, je valt nogal met de deur in huis, daarna ga je deze kernboodschap uitleggen.

 5 W’s en H

Om er voor te zorgen dat je daarin niets vergeet, maak je gebruik van de 5 w’s en H: Wat, wie, waar, wanneer, waarom en Hoe. Voor een nieuwsbericht betekent dit bijvoorbeeld: De pyromaan die Ede al weken in de ban hield, is afgelopen nacht opgepakt. Volgens de politie is het een 31-jarige man uit Wageningen, die lid is van de vrijwillige brandweer. De man is op heterdaad betrapt bij het stichten van een autobrand in de Edense Essenstraat.

 Waarde oordeel

Je spreekt in je informatieve tekst niet de lezer aan, maar je speelt zelf ook geen actieve rol in de tekst. Je geeft bijvoorbeeld geen waarde-oordeel. In de tekst over de pyromaan, staat dus nergens:

Het werd ook hoog tijd dat hij werd opgepakt!

Tenzij dit een quote is, dus iets wat iemand zegt die je voor dit stuk hebt geinterviewd. Dus:

Trees de Bruin, bewoonster van de Essenstraat, is blij dat de pyromaan is opgepakt. “Het werd hoog tijd dat hij werd opgepakt, je doet geen oog meer dicht. Ik was toch iedere nacht alert.”

Waarheidsgetrouw

Een informatieve webtekst moet wel kloppen! Je wilt je bezoeker informeren over een bepaald onderwerp. Wellicht wil je lezer daar nog meer over weten. Je doet je bezoeker daarom een plezier met een link naar meer informatie over hetzelfde onderwerp. Of naar de bron van jouw tekst. Daarmee geef je direct ook aan dat jouw tekst waarheidsgetrouw is.

Dag! bezoeker

Bang dat je met hyperlinks je bezoeker kwijt raakt? Het kan natuurlijk zijn dat je bezoeker via jouw hyperlinks naar een andere website gaat en daar blijft. Maar hyperlinks zijn de spil van het internet. Het verschil tussen traditionele media en internet is dat de bezoeker heel direct bepaald. Als je website daar in voorziet, zal de bezoeker je pagina juist waarderen en eerder terug komen. Of blijven.

 Meer weten?

Informatieve webtekst, nieuwsbericht nodig? Neem dan even contact op!

WIl je meer weten over informatieve teksten? Lees dan bijvoorbeeld het overzichtelijke Handboek Webredactie.

 

 

 

 

Dit bericht is geplaatst in Creatief Schrijven, Tekst, Tips met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *