Schrijfstijlen op je website: motiverende teksten

Op het web gaat alles om aantrekkingskracht. Je wilt van alles vertellen, maar zodra je bezoeker wegklikt, val je stil. Je bezoeker scant, leest stukjes tekst en bepaalt of deze hem of haar aanspreken. Daarom moet alles kloppen op je website. Teksten in de juiste schrijfstijl helpen daarbij! Op mijn weblog kan je daarom de komende weken lezen over verschillende schrijfstijlen op het web. Deze week: motiverende webteksten.

Webbezoeker, doe iets!

Bijna ieder bedrijf of organisatie wil ‘iets’ van zijn webbezoekers. Een een email adres achterlaten, een reservering maken in hún restaurant, een afspraak maken voor hún dienst, in actie komen voor hún goede doel, lid worden van hún club. Logisch, anders is hún website misschien ook overbodig. Iedereen wil de bezoeker dus motiveren om iets te doen.

Motiverende teksten

De beste dienst leveren, het allerleukste restaurant zijn, het aller zinvolste goede doel zijn, dat helpt natuurlijk enorm om mensen aan je te binden. Maar hoe weet de webbezoeker dat hij of zij bij jou moet zijn? Door teksten op jouw website die dat duidelijk maken, teksten die je bezoeker motiveren om voor jou te kiezen. Motiverende teksten dus!

Goed sfeertje

Met de overdadige hoeveelheid aan informatie en keuzes op internet, kan de webbezoeker heel kritisch zijn. En actief ook. Spreekt de website hem of haar niet aan, dan ben je je bezoeker kwijt. Het is dus heel belangrijk om voor jouw doelgroep de juiste sfeer te creëren op je website. Je kan niet iedereen behagen, maar wel diegenen waar jij naar op zoek bent. Teksten spelen daar een belangrijke rol in.

Join my club!

Voelt iemand zich thuis op jouw website, dan bepaalt de inhoud of de bezoeker even blijft hangen. Maar je wilt nog veel meer, de webbezoeker moet ook een actie ondernemen! Daarom vertel je in je motiverende tekst wat je wilt dat hij doet en waarom dat hij of zij daar gelukkig van gaat worden.

Aanspreken

In een motiverende tekst spreek je je bezoeker daarom direct aan. Zit je in een ‘u’ branche, dan gebruik je ‘u’ in de teksten, anders jij en vooral je. Zo heeft Amnesty voor haar zeer brede publiek gekozen voor u:

Wilt u onze acties ontvangen in uw mailbox? Geef u dan op voor een van de volgende acties. U ontvangt dan maandelijks een actie waaraan u direct kunt meedoen.

Kijk maar op Amnesty.nl

Een kleinere organisatie zoals Childslife doet het zo:

Wil jij ook iets betekenen voor kinderen die leven in armoede? Dat kan, want wij zijn altijd op zoek naar vrijwilligers. Als vrijwilliger bied jij kinderen kansen.

Lees de tekst op Childslife.

Waarom jij?

Meestal zijn webbezoekers al op zoek naar iets, dus je hoeft ze alleen maar te vertellen dat ze het hebben gevonden! Bij jou namelijk! Daarvoor moet je wel duidelijk maken waarom ze bij jou gelukkiger worden dan bij een ander. Wat maakt jouw product/ dienst/ actie zo speciaal.

Alvast even antwoord geven

Daarvoor gebruik je in je motiverende tekst antwoorden. Antwoorden op de vragen die je lezer zich gaat stellen. Zo geeft Greenpeace op hun website direct aan dat het niet goed gaat met de aarde, dat zij op verschillende niveaus in actie komen en dat jij hard nodig bent om de aarde te beschermen:

Greenpeace doet onderzoek naar milieu-
problemen en oplossingen, voert campagne en overlegt met bedrijven en overheden. Als dat niet helpt, voeren we actie; opvallend en altijd geweldloos. Jouw steun is hard nodig. Want zonder donaties kunnen we geen campagnes opzetten en uitvoeren. Word daarom nu donateur en geef onze kwetsbare aarde een stem!

Daar kan je toch bijna niet omheen. Kijk even bij Greenpeace.

Meerwaarde

Ook is het belangrijk om in motiverende teksten de meerwaarde duidelijk te maken van jouw bedrijf of organisatie. Dat kan bijvoorbeeld door te verwijzen naar andere organisaties waar je mee samenwerkt, door een keurmerk te benoemen, of jouw kenmerken.

Zo benoemt het webmarketing bedrijf Webalist meteen op hun website dat zij onafhankelijk zijn bij jouw gewenste keuze van software:

Webalist.eu heeft partners en software geselecteerd voor het verbeteren van online zichtbaarheid en het verhogen van verkopen, maar: alleen het resultaat telt! Daarom is Webalist onafhankelijk bij de keuze en het gebruik van tools en software.

Lees meer op Webalist.

Laat iemand aan het woord

Iedereen wil altijd graag van een ander horen dat iets goed is. Als heel veel mensen positief zijn, dan is er toch iets goed gegaan! Persoonlijke reacties, een citaat, een quote, het werkt goed om jouw bezoekers het gevoel te geven dat jij de beste keuze bent. Web4women, dat trainingen geeft aan vrouwelijke ondernemers op het web, heeft een eenvoudige quote op de homepage staan. Maar het maakt direct duidelijk wat vrouwen bij hun trainingen kunnen verwachten:

M. van Dongen zegt het volgende over de workshop:

“De workshop heeft zeker waarde toegevoegd. Alles wordt heel duidelijk uitgelegd, dus ook al ben je geen computernerd, je kunt het heel makkelijk oppikken. Omdat je gelijk toepast wat je leert, blijft alles ook beter hangen.

Kijk maar op Web4women

Meer weten, of een motiverende tekst nodig? Neem gerust even contact op!

 


Dit bericht is geplaatst in Creatief Schrijven, Tekst met de tags , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *