Schrijfstijlen op je website: verkoopgerichte teksten

Op het web gaat alles om aantrekkingskracht. Je wilt van alles vertellen, maar zodra je bezoeker wegklikt, val je stil. Je bezoeker scant, leest stukjes tekst en bepaalt of deze hem of haar aanspreken. Daarom moet alles kloppen op je website. Teksten in de juiste schrijfstijl helpen daarbij! Op mijn weblog kan je daarom de komende weken lezen over verschillende schrijfstijlen op het web. Deze week: verkoopgerichte webteksten.

Webshop

Stel, je wilt online een product verkopen. Want je hebt een mooie webshop, of je werkt voor een bedrijf/winkel of organisatie dat iets wilt verkopen. Hoe presenteer je dit product dan zo dat mensen het bij jou gaan bestellen? Met verkoopgerichte teksten! Maar er komt ook meer bij kijken.

Winkelend publiek

Het is eigenlijk best overzichtelijk. Je hebt mensen die precies weten wat ze willen kopen en die op zoek zijn naar de goedkoopste en/ of snelste  leverancier daarvan. En je hebt online winkelend publiek dat nog zoekt naar het product dat het beste bij hen past. Wil je die eerste groep bedienen, dan moet je zorgen dat je de snelste en goedkoopste winkel bent. Heb je een goed product voor de tweede groep, zorg er dan voor dat jouw online presentatie perfect verzorgd is!

Zien en voelen

Het online winkelend publiek dat op zoek is naar een specifiek product, winkelt online eigenlijk niet heel anders dan in een fysieke winkel. Ze willen rondstruinen, het product zien en het liefst even vasthouden. Dat doen ze online ook. Ze struinen rond, doen ideeën op, kijken verder. Wanneer deze doelgroep hun product heeft kunnen zien en bijna het gevoel heeft dat ze het konden vasthouden, dan komen ze eerder bij jou terug. Mits de prijs aantrekkelijk is, natuurlijk. Dat doe je door goede foto’s, het liefst van alle kanten, waarbij de webbezoeker ook de productkenmerken kan zien. En een scherpe prijs, prominent in beeld.

Model

Voor (online) verkoop kan je een model gebruiken. Niet een fotomodel, maar het zogenaamde AIDA marketing model. Dit betekent Attention, Interest, Desire en Action. Je trekt de aandacht, door een goede prijs, een mooie foto van je product of een sterke titel. Vervolgens wek je interesse, door de belangrijke kenmerken op te sommen. Daarna wakker je het verlangen aan naar dit product. Dat doe je door de voordelen op te sommen, een eenmalige kortingsactie te benoemen, de unieke kenmerken of je geeft cijfers over de successen van dit product. Tenslotte sla je je slag, je spoort het winkelend publiek aan tot actie. En daar staat natuurlijk ook jouw ‘in het winkelwagentje’ button, of ‘koop nu’.

Sfeer

Het AIDA model, dat klinkt eenvoudig! We zijn binnen! Het model is overzichtelijk, maar het vraagt wel om een sprankelende uitvoering. Allereerst moet je weten wie jouw winkelend publiek is. Zij moeten zich thuis voelen in jouw winkel. Deze sfeer creëer je zowel visueel als in tekst. Ga dus eerst op onderzoek uit, bijvoorbeeld door je bezoekers online te benaderen.

Geit kopen?

Hoe ziet dat er nu precies uit, dat AIDA model? Laten we kijken naar een lastig voorbeeld, we gaan een geit verkopen. Dat doet Oxfam Novib kort en sterk, met de volgende webtekst waar je het AIDA model in terug ziet:

Niet mekkeren, geef een geit! Geiten zijn gulle geefsters van melk en mest. En met elk nieuw jong geitje groeit  de kudde aan. De geit wordt op de plaatselijke markt gekocht, zodat iedereen profiteert. Is er een bè-èh-tere investering?

Naast deze tekst staat een leuke foto van een vrolijke geit en uiteraard de ‘bestel’ knop. Kijk maar op naar het voorbeeld op de website van Oxfam Novib.

Of op vakantie?

Nog een voorbeeld van het AIDA model, voor een andere uitdaging, het verkopen van een vakantie. Er zijn veel aanbieders, dus moet je er voor zorgen dat je opvalt. De Turkije specialist Turkije.nl doet dat zo:

Voordelige vakantie Turkije? Voor een heerlijke kindervakantie Turkije of een smakelijke en zeer gezellige all inclusive Turkije bent u bij ons aan het juiste adres. Wij hebben ruim 200 hotels in alle populaire Turkse badplaatsen. Zin in zon, zee en strand, boek dan nu je Turkije vakantie.

Met interne links in de tekst, en de nadruk op voordelig en een groot aanbod langs de hele Turkse kust. In 3 zinnen, helemaal helder. En naast de tekst staan natuurlijk mooie foto’s van aantrekkelijke vakanties.

Kijk bij Turkije.nl hoe dat er uit ziet en boek meteen zo’n lekkere vakantie!

Aan de slag?

Na die vakantie zin in sprankelende, verkoopgerichte teksten voor jouw webshop? Neem contact met mij op, dan gaan we meteen aan de slag!

Dit bericht is geplaatst in Creatief Schrijven, Tekst, Tips. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *